Thursday, June 18, 2015

Kom i gang; planlegg søknad om familiegjenforening

For mange som søker om familiegjenforening er dette det første virkelige møtet med det norske byråkratiet. Selv var jeg (sett i retrospekt) naiv og optimistisk da jeg først satte i gang med vår søknadsprosesss, og gikk deretter på en smell da jeg innså hvor rigide og strenge kravene var, og hvor lite plass det var til fleksibilitet og empati. Her er mine tips til hvordan man forbereder seg til søknadsprosessen:

1. Finn ut om dere møter kravene
Det første jeg anbefaler at man gjør er å sette seg grundig inn i hvilke krav som stilles til både referansepersonen (den norske parten) og søkeren (den som kommer fra utenfor EU/EØS). Det kan også være nyttig å lage seg en liten ordliste over ukjente begreper dersom informasjonen på UDI sine nettsider (eller her) virker overveldende.

UDI er ikke like opptatt av om dere har en solid plan for hvor dere skal bo, eller hva den førstefødte skal hete, som de er opptatt av om dere møter inntektskrav, kan dokumentere identiteten deres og at forholdet deres er ekte (ikke proforma). Det er disse punktene UDI stiller de strengeste kravene til og her er de mye mindre fleksible enn på andre punkter. Ventetiden på behandling av søknad er lang, og det er fryktelig kjedelig å få avslag og måtte starte på nytt. Jo tryggere dere er på at dere møter kravene, jo enklere blir ventetiden og jo større er sannsynligheten for å få innvilget familiegjenforening.

Dersom referansepersonen (den norske partneren) er student, finnes det visse unntak fra inntektskrav, men man må samtidig kunne doumentere at man er fulltidsstudent. Les mer om dette her.

2. Få oversikt over krav til dokumentasjon
Bruk gjerne sjekklisten over dokumentasjonskrav fra UDI sine nettsider (Her er link til sjekkliste for familiegjenforening med ektefelle, forloved og samboer) og noter ned:

  • Hva dere allerede har og ikke har av dokumentasjonen som kreves
  • Hvor dere skaffer de dokumentene som mangler, samt forventet tid det vil ta
  • Hva som eventuelt må oversettes, plan for dette
  • Hva som krever rett kopi eller annen sertifisering
  • Hvor lenge de ulike dokumentene er gyldige
3. Lag en plan
Når dere vet at dere møter kravene og har oversikt over hvilke dokumenter som må fremskaffes så har dere nesten en plan allerede. Skriv alt ned, og lag et system som virker for dere. Finn ut hva som bør innhentes først, sett av penger til ting som vil koste penger (Rett kopi koster nå penger de fleste steder), og lag eventuelt en tidsplan for innhenting av dokumentasjon. Registrer dere på UDI sin søknadsportal. Det gjerne er venteliste på å få komme og levere søknadspapirene hos politiet, så det går ann å søke via Søknadsportalen før all dokumentasjonen er på plass. Det kan uansett lønne seg å se over søknaden på søknadsportalen tidlig i prosessen.

Andre ting å tenke på
Det er viktig å finne ut om søkeren (din utenlanske partner) kan søke fra Norge og vente i Norge under behandlingstiden. Siden ventetiden er lang ønsker mange å vente sammen i Norge, men ikke alle får lov. Se mer nedenfor. En annen ting som er viktig er å avklare eventuelle uklarheter med UDI. Jeg anbefaler å holde all kontakt med UDI skriftlig (altså per epost). Det kan også være lurt å ikke spørre om altfor mye på en gang, samt å nummerere alle spørsmål. Ved telefonsamtaler er det OK å be om å få informasjonen ettersendt/bekreftet per epost.

Kan partneren din vente i Norge mens søknaden blir behandlet?
De fleste kan ikke levere søknaden i Norge eller vente i Norge mens den blir behandlet, men noen få heldig får lov til dette. Det gjelder kun de som ikke må søke om visum for å besøke Norge og som samtidig har kompetanse som faglærte. OBS OBS! Venter man i Norge mens søknaden blir behandlet, havner man i et slags limbo; man har ikke rett til gratis helsetjenester eller andre sosiale tjenester, og man kan ikke reise inn og ut av landet. Jeg skal skrive mer om det senere,

Mannen min fikk lov til å levere søknad fra Norge og vente her fordi han kommer fra USA og hadde en fullført universitetsgrad. Vi måtte levere dokumentasjon på dette sammen med søknaden om familiegjenforening, men mer komplisert var det ikke. Her er en liste over hvem som kan være fritatt for å søke om visum for å besøke Norge.

For å regnes som faglært må man enten være utdannet til en slags fagarbeider (snekker, helsefag) som også finnes i utdanning for i Norge, eller man må ha fullført en universitetsgrad. Les mer om dette på UDI sine sider her.



8 comments:

  1. Hei :)
    Kan du sende meg din referanse på hvor det står at søkeren må komme fra land som ikke behøver visum til Norge for å oppholde seg i landet når søknaden (family reunification) behandles? Jeg trodde dette var greit så lenge søkeren hadde universitetsgrad e.l.

    Mvh. Markus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det står i UDI sitt regelverk. På UDI sine hjemmesider kan man skrive inn hvilket land søkeren er fra og om søkeren er utdannet, og få informasjon om hvorvidt man kan søke fra og vente på svar i Norge: https://www.udi.no/skal-soke/familieinnvandring/med-norsk-eller-nordisk-statsborger/ektefeller-og-registrerte-partnere/slik-soker-du-om-familieinnvandring-ektefelle-partner/

      Delete
    2. Dette er feil, da de med visum også kan søke fra Norge hvis de har dokumentert høyere utdanning.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hvis en person er visumfri(Venezuela) men ikke har høyere utdaning kan de da oppholde seg i Norge?
    Vi fikk anbefalt av ei på UDI og gifte oss her snarest siden hun er visumfri og så søke om familiegjennforening, istedenfor forlovelses visum(pga dette tok lengre tid)

    ReplyDelete
  4. Når ein har fått innvilget forlovelsevisum kan parten som har fått visum jobbe i Norge dei 6 mnd dette er på?

    ReplyDelete
  5. Jeg er her også og setter pris på det gode arbeidet til DR WALE. Da jeg trodde det var over i livet mitt, var det da denne flotte mannen kalt DR WALE kom meg til unnsetning. Jeg hadde alvorlige problemer med mannen min, at han sender inn et skilsmissebrev som forteller meg at han vil skilles fra meg. Det gjør at jeg mister litt fokus på arbeidsplassen min, noe som gjorde at sjefen min ga meg et sparkebrev, og det blir verre for meg. Ikke før denne dagen fortalte en god venn av meg hvordan DR WALE hjalp henne med problemet hennes. Så jeg tok motet til å kontakte DR WALE og fortalte ham alt. Alt han gjorde for meg var at han trollbandt meg som gjorde at mannen min aldri ble skilt fra meg igjen, og sjefen min på jobben ringte meg tilbake for å begynne å jobbe igjen. nå lever jeg og mannen min lykkelig sammen. Du kan kontakte DR WALE på WhatsApp/Viber +2347054019402 ELLER
    drwalespellhome@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Mannen min pakket ut av huset for å bo sammen med en annen dame han møtte på nettet, og han sendte meg skilsmissepapirer. Jeg ønsket ikke skilsmisse på grunn av kjærligheten jeg har til mannen min, jeg vil ikke at familien min skal gå i stykker. Jeg mistenkte at kvinnen brukte en trolldom for å binde mannen min slik at han ikke kan komme tilbake til familien sin. Jeg lette etter tips om hvordan jeg kan vinne mannen min tilbake, og jeg kommer over en kommentar som sier at DR WALE hjalp henne med å få mannen tilbake etter flere måneders samlivsbrudd, og jeg tok WhatsApp-nummeret til DR WALE som var til stede på kommentaren og WhatsApp +2347054019402 ham om problemet mitt, og han svarte meg og hjelpe meg med å gjenopprette mannen min innen en uke, og akkurat nå er mannen min tilbake hos meg, og han er enda mer kjærlig og omsorgsfull. Du kan også kontakte DR WALE for å få hjelp på WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com DR WALE er den rette personen å kontakte om forholdet ditt eller ekteskapsproblemer, og han vil hjelpe deg med å få tilbake eksen din, og jeg er veldig glad for å vitne om hans gode arbeid

    ReplyDelete